Tio prylar som underlättar livet med ME

Rätt prylar kan underlätta livet med ME rejält. Det här är en lista på de tio saker som jag tycker hjälper mig mest. De gör vardagen mindre jobbig, gör att jag kraschar mindre och gör att jag klarar mer än jag hade gjort utan dem. Jag har provat ganska mycket genom åren och det är här det som jag använder idag. Tipsa gärna om fler saker i kommentarerna!

1. Duschstol. Många som har ME har stora problem med att duscha. Orsaken är ofta att pulsen går upp väldigt mycket av värmen vilket gör att kroppen arbetar hårt utan att man märker det. En duschstol (gärna en stor så att man kan sitta i skräddarställning) gör att man kan hålla nere pulsen och klara duschandet lite bättre. En duschstol kan man köpa själv eller få låna av arbetsterapeuten. Jag har en sådan här och tycker att den funkar bra!

2. Arbetsstol i köket. En sådan kan man också få låna av en arbetsterapeut. Annars kan en billigare stol som exempelvis den här fungera hyfsat, särskilt om man inte har problem med smärta.

3. Sovmask. Hjärnan vilar bättre om man reducerar intrycken. En sovmask gör att jag vaknar lite mer utvilad. Jag använder den dessutom när jag sover middag och ibland när jag åker bil eller liknande. Jag har köpt mina på Kicks men de verkar inte sälja dem längre. Den här från Åhléns ser likadan ut.

4. Mörkläggningsgardiner. Samma här, de minskar intrycken vilket är väldigt skönt om man är intryckskänslig. Jag har de här hemma och har satt fast dem med kardborreband på sidorna. Komplettera gärna med en rullgardin eller persienner så att det blir riktigt mörkt.

5. Förvaring vid sängen. Om man är riktigt dålig, alltid eller ibland, kan man behöva nå allt möjligt utan att behöva resa sig upp. Ordentliga förvaringsmöjligheter vid sängen hjälper. Hyllor, lådor och boxar inom räckhåll där man kan förvara mediciner, nödmat, vatten, böcker, hörlurar och annat. Det här sängbordet från IKEA har mycket förvaring men ofta behöver man ett gäng hyllor, krokar och korgar också.

6. Öronproppar. Här får man prova sig fram. För mig fungerar den här versionen i silikon väldigt bra. Eftersom de är lite klistriga sitter de bra i öronen även om de inte är helt intryckta. Mina är nästan alltid i vilket gör att jag snabbt kan trycka in dem om något skulle börja låta.

7. Brusreducerande hörlurar. De är dyra men väldigt sköna att ha vid bilfärder eller när dammsugaren är på. Jag har alltid mina inom räckhåll och lämnar inte lägenheten utan dem. De tar inte bort höga, plötsliga ljud, och man kan höra tal hyfsat även om man har dem på. Men ihållande ljud minskar de mycket. Det finns olika märken, jag använder de här från Bose.

8. Merinoull. Mot kyla och smärta. Enligt en studie hjälpte ylleunderställ mot smärta vid fibromyalgi. Jag behöver alltid skydda armar och ben mot kyla eftersom jag får ont när jag blir kall. Kläder av merinoull är tunnare än andra ylleläder och kliar inte (på mig i alla fall). Jag använder gärna WoolPower som håller bra (de blir noppiga om man inte använder ulltvättmedel men det kan jag leva med) och finns i olika tjocklekar. Det finns även billigare versioner som exempelvis de här från Lindex.

9. Pulsmätare. Många som har ME har väldigt hög puls, vilket gör att man är i ständigt kraschtillstånd eftersom kroppen överanstränger sig hela tiden. Med hjälp av en pulsmätare kan man lära sig hur pulsen varierar och vilka nivåer man klarar utan att bli sämre. Själv kan jag inte gå över 97-98 i puls utan att må sämre. Längre stunder över 100 gör att jag kraschar rejält. En pulsmätare kan hjälpa en att hitta metoder för att hålla nere pulsen och kan vara en bra metod för att ta reda på om man kanske skulle må bättre av pulssänkande medicin. Pulsmätaren ska kunna gå att ställa in så att den piper när man går över en gräns man själv har valt. Beurer har billiga, en del använder FitBit men jag tycker inte att de verkar tillräckligt exakta. Jag har använt både Suunto och Polar men fastnat för den senare. Just nu har jag Polars Ft60 som jag är väldigt nöjd med. Det kommer fler och fler pulsmätare där man inte behöver ha ett bröstband, de kan vara en fördel om man har problem med saker som sitter åt. Har man en smarphone finns ofta en pulsmätare där, jag har till exempel Azumios Instant Heart Rate på min iPhone.

10. BH-linne. För alla som vill eller behöver hålla brösten på plats men har för ont eller är för trötta för att ha BH på sig. Det finns några olika. Jag testade Bravissimos men tyckte att de var lite klumpiga och varma. Nu har jag åtta stycken av MQ:s Elin strap top med justerbara axelband. De är jättesköna. Vill man ha bättre stöd om man exempelvis ska ut kan man ha två ovanpå varandra.

Det var mina favoriter! Har du fler tips? Kommentera gärna nedan.

3 kommentarer Lägg till

  1. Helena skriver:

    Hur är storleken på Mq-linnet?

  2. Elvin skriver:

    Hej, jättebra tips. Har själv funderat på arbetsstol för köket. Dock vill jag inte att den gör märken i golvet som är parkett. Finns det någon med bra hjul tror du?

    Pulsmätare är också en praktiskt pryl, frågan är dock är det verkligen så att man vill ha på sig ett band runt bröstet hela tiden. Det är väl primärt avsett för träning och kanske blir lite obekvämt om man har det bara för att man är ute en stund. Men de optiska är nog inte tillräckligt exakta i dagsläget så man har kanske inget val. Vad tycker du?

    1. admin skriver:

      De stolar man får låna av sjukgymnasten har säkert bra hjul.

      Vad gäller pulsklocka finns det olika preferenser, man får nog prova sig fram. Men jag tycker inte att bröstbanden är inte så obehagliga som man kanske tror.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.