Hur man duschar med ME

Att duscha och framför allt tvätta håret känns för många ME-sjuka som att bestiga ett berg. Är du en av dem som är skakig, yr och kraschar efter varje dusch? Här kommer fem tips som gör det lättare!

Vi vet inte riktigt varför så många ME-sjuka kraschar av att duscha. En av förklaringarna hänger gissningsvis ihop med pulsen. Att stå upp, bli uppvärmd och sträcka upp armarna är alla övningar som höjer pulsen. Och hög puls innebär i princip alltid försämring, även om den ibland kommer en eller två dagar efter. Här kommer fem användbara tips som hjälper dig att fixa hygienen utan att krascha efteråt.

1. Sitt ner. Du ska kunna få en ordentlig duschstol av din arbetsterapeut. Eller köp en egen, vilken pall som helst som står stadigt på våta golv kan funka. Att sitta duschgolvet kan funka i nödfall men var försiktig när du ställer dig upp efteråt.

2. Upp med benen! Ju närmare du har mellan huvudet och fötterna, desto lägre blir pulsen. Skaffa en stol eller extra pall där du kan lägga upp benen eller, bäst av allt, sitt i skräddarställning. Då trycks blodkärlen i benen ihop, huvudet får mer blod och pulsen lugnar sig.

3. Duscha svalare. Varmt vatten utvidgar de små blodkärlen i huden och blodet åker ut dit. Det verkar göra att pulsen slår fortare. Med svalare vatten minskar den effekten. Var försiktig med kallt vatten om du mår dåligt av det. Är du en av dem som mår mycket bättre av värme får du hitta en balans eller kanske strunta i just det här rådet.

4. Håll nere armarna, böj på huvudet i stället. Armarna upp höjer pulsen och gör dessutom att man blir trött. Att böja ned huvudet sänker pulsen. Var försiktig så att du inte överanstränger dig när du tvättar håret.

5. Håll koll på pulsen. Sist men inte minst! Om du är en av dem som inte kan ställa dig upp utan att pulsen går upp med över 30 slag, då har du förmodligen POTS, postural orthostatic tachycardia syndrome. Det är väldigt vanligt bland ME-sjuka och en viktig nyckel till att må bättre. Hitta en pulsnivå som gör att du inte mår sämre efteråt, i mitt fall får jag inte gå över 95 slag/minut, och se till att hålla den. Pulsklocka hjälper dig att ha koll, eller lär dig känna pulsen själv, till exempel med tummen mot halsen.  Om pulsen går upp av vardagliga aktiviteter kan du behöva ta pulssänkande medicin.

Lycka till med duschandet!

En kommentar Lägg till

  1. Ingela Björck skriver:

    Tack för bra sida och tips

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.